Antreprenoriatul social, ideile si oamenii care schimba lumea

David Bornstein, autor al cartii “ How to change the world: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas” , afirma ca “ Antreprenorii sociali identifica resurse acolo unde ceilalti oameni vad doar probleme. Ei vad in sateni o solutie, nu doar beneficiari pasivi. Ei incep cu asumarea competentelor si gasesc resurse in comunitatile pe care le deservesc”.
Am citit la un moment dat un articol care avea titlul “Pe tine ce te motiveaza sa schimbi lumea?”, care facea referire la exemple de succes in antreprenoriatul social. Desi la vremea respectiva nu am aprofundat subiectul antreprenoriatului social, in ultima vreme am intalnit tot mai multe persoane care aduc in discutie acest subiect si, mai mult decat atat, vorbesc despre lucruri concrete si schimbari reale aduse de acest mod de lucru. Antreprenoriatul social reprezinta munca depusa de un antreprenor social in vederea schimbari sistemului in mai bine. Antreprenorul social este cel care identifica problemele sociale si gaseste solutii noi, la care ceilalti nu s-au gandit, pentru a aduce o schimbare sociala viabila pe termen lung.
Termenii de antreprenoriat social si antreprenor social au fost utilizati pentru prima data in literatura privind schimbarea sociala in anii ‘60-‘70. Termenii s-au raspandit rapid in perioada anilor ‘80 si ‘90, fiind promovati de persoane precum Bill Drayton, fondator Ashoka: Inovatori pentru public sau Charles Leadbeater, consilier al fostului premier britanic, Toni Blair si autor (“The Rise of the Social Entrepreneur”). Unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori sociali este Muhammad Yunus, fondator si manager al Grammen Bank, castigator al premiului Nobel pentru Pace in 2006.
Domeniile in care s-au remarcat cele mai multe proiecte ale antreprenorilor sociali sunt : serviciile publice, educatie, sistemul sanitar, dar lista ramane deschisa, iar posibilitatile de implicare in diferite sectoare si regiuni  cresc si mai mult o data cu dezvoltarea internetului si a noilor tehnologii.
Asa cum sublinia si Bill Drayton, un antreprenor social nu se va multumi doar sa ofere peste sau sa invete oamenii sa pescuiasca. El nu va avea liniste pana nu va revolutiona industria pescuitului.
Dar ce anume il deosebeste pe un antreprenor social de ceilalti antreprenori? Un antreprenor social isi doreste in primul rand sa genereaze “valoare sociala” si nu profit. El actioneaza ca un agent al schimbarii pentru societate, gasind oportunitati inovative pentru a imbunatatii sistemul si identifica solutii sustenabile. Toate eforturile lor se concentreaza pe  obtinerea unor rezultate pe termen lung, dar si pe crearea unui impact masurabil prin deschiderea de noi drumuri in dezvoltarea durabila.
Interesul pentru acest domeniu este in crestere, fapt demonstrat nu doar de numeroasele proiecte dezvoltate, dar si de numeroasele programe de training si cursuri. In anul 2009, 149 de scoli de business din 24 de tari ofereau cursuri care vizau domeniul social, al mediului si cel etic.
Dar antreprenoriaul social nu este dedicat doar oamenilor mari. Exista programe de antreprenoriat social care lucreaza cu copii de 11 ani si organizatii, precum Fundatia pentru Tineri antreprenori sociali, care incurajeaza implicarea tinerilor la nivel international in acest domeniu.

Continuarea postului pe blogul Institutului de Management si Dezvoltare.



miercuri, septembrie 07, 2011Steliana Moraru