De la creta la Ipad


Tehnologia este un instrument pe care il utilizam zilnic si in aproape orice domeniu. O analiza care are la baza agreagarea unor raporte pe blogul de tehnologie Pingdom.com, a aratat faptul ca in anul 2011 peste 2 miliarde de persoane au folosit internetul. Acestea au peste 3 miliarde de adrese de e-mail si au accesat peste 500 de milioane de siteuri.1 Acelasi studiu arata faptul ca:

- Numarul de site-uri existente: 555 milioane
- Numarul de pagini terminate in .com: 95 de milioane
- Utilizatori de internet in Europa: 476 milioane
- Numarul de utilizatori web in China: peste 500 de milioane
- Numarul de utilizatori Facebook: peste 800 de milioane
- Numarul de conturi de Twitter: 225 milioane
- Numarul de blog-uri facute pe WordPress: 70 milioane
- Numarul de conturi facute in toate retelele sociale: 2,4 miliarde
- Numarul de conturi de Yahoo! Messenger: 2,6 miliarde


 Aceste cifre vin sa sustina afirmatia de mai sus, iar daca am lua mai multe statistici si rapoarte probabil ca am avea o imagine si mai ampla a importantei pe care tehnologia o are in viata noastra, acasa, la job, la scoala, in timpul liber. Aceasta a avut un impact major si a transformat modul in care traim, invatam, lucram etc. Deoarece o privire asupra fiecarui aspect, ar insemna multe pagini scrise, in acest articol ne vom opri doar asupra modului in care tehnologia influenteaza educatia.


Cel mai recent eveniment la care am participat in calitate de speaker, a fost evenimentul pe care Institutul de Management si Dezvoltare Durabila l-a organizat : a treia editie a dezbaterii Educatie la firul ierbii, care s-a axat pe tema generala TIC si care a avut loc la Biblioteca Central Universitara Carol I, pe 7 iunie. Sub-temele abordate au fost contributa noilor tehnologii la implicarea tinerilor in societate, influenta TIC asupra educatiei, noile media, antreprenoriatul in domeniul TIC, perspectiva fiecarei generatii asupra utilizarii tehnologiei si a influentei acesteia in societate. 

Participantii au fost de la cei mai mici, cu varste de 11-13 ani si pana la studenti la master, iar dezbaterea a fost cu atat mai interesanta cu cat ei au oferit perspectivele proprii cu privire la temele mentionate mai sus si au arata cum ii influenteaza pe ei tehnologia. Mai mult decat atat, acestia s-au implicat intr-un joc axat e identificarea de cuvinte cheie referitoare la temele mai sus mentionate, iar rezultatele au contribuit la viziunea lor asupra a ceea ce inseamna influenta tehnologiei in educatiei. De exemplu, la tema Contributia noilor tehnologii la implicare tinerilor in societate, copiii cu varste cuprinse intre 11 - 13 ani au scris Voluntariat, liceenii au scris inteligenta, job, cunoastere, iar studentii au scris informatii si idei.De asemenea, la noile media au subliniat o serie de concepte cheie interesante, care indica interesele si preocuparile pe care diferitele categorii de varsta le au. Astfel, se pare ca adolescentii utilizeaza mai mult Facebook, iar studentii LinkedIn.

Pornind de la cuvintele pe care participantii le-au identificat, se pot observa o serie de tendinte in ceea ce priveste modul in care tehnologia contribuie la dezvoltarea lor si influenteaza procesul educational. Pe masura ce tehnologia evolueaza, aceastea vine sa le ofere deopotriva tinerilor, cat si profesorilor o gama intreaga de oportunitati si de provocari. Este simplu de observat faptul ca vechea tabla neagra si creta sunt inlocuite treptat de calculatoare, smartboarduri, videoproiectoare etc, software-uri si online. Aceste schimbari nu mai sunt vizibile doar in marile centre universitare, ci incep sa patrunda rapid la toate nivleurile de invatare. De altfel, un studiu realizat de Common Sense Media, publicat in Octombrie 2011, arata faptul ca utilizarea computerului este des intalnita in randul copiilor cu varste foarte mici, 53 % dintre copii cu varste cuprinse intre 2 si 4 ani folosind cel putin o data un calculator, in timp ce unul din 10 copii (90 %) cu varste cuprinse intre 5 si 8 ani au realizat acelasi lucru.

Mai mult decat atat, dezbaterea a subliniat faptul ca retele sociale au un rol important in viata tinerilor, nu doar din punctul de vedere al petrecerii timpului liber, dar si din perspectiva beneficiilor pe care retelele le-o ofera in termeni de socializare cu diversi specialisti, aflarea rapida a informatiilor de interes, pastrarea legaturii cu colegii si profesorii, inscrierea pe diverse grupuri de interes, iar, pentru cei mai mari, chiar gasirea unor oportunitati de angajare. De altfel, un infografic postat pe Mashable.com, arata faptul ca universitatile pot utiliza social media pentru a spori gradul de implicare al comunitatii de elevi in diferite activitati, pot ajuta la sustinerea comunitatii de alumni sau pot oferi tururi virtuale pentru viitori studenti.

Tehnologia in sala de clasa nu doar inlocuieste tabla si creta, ci aduce o intreaga filosofie a schimbarii, care ii pregateste pe tineri pentru societatea de maine, o societate axate pe competentele TIC, indiferent de domeniu, o societate mai competitiva si mai bine educata. Asa cum spuneam si in articolul Tehnologia in sala de clasa, tehnologia ii confera educatiei mai multa creativitate, o face ai interesanta si mai simplu de „manuit”, dar ii si motiveaza pe tineri. Practic, tinerii si profesorii pot invata de la tehnologie, dar si prin tehnologie.

Mai mult decat atat, tehnologia le ofera tinerilor instrumente si cai pentru a deveni mai buni si de a-si descoperi pasiunile, interesele si de a le fructifica. De exemplu, exista tineri care utilizeaza tehnologia pentru a crea comunitati de practica sau chiar universitati alternative, asa cum este exemplul tinerilor din CROS ( Centrul de Resurse pentru Organizatii Studentesti). De asemenea, exista tineri care utilizeaza tehnologia pentru a schimba in mai bine societatea, asa cum este cazul tinerilor care au participat in competitia nationala Restart in Educatie. Iar aici limita nu mai este cerul, ci evolutia tehnologica, care nu pune asa multe piedici in dezvoltarea initiativelor tinerilor. Sa nu mai vorbim desigur, despre ce beneficii are tehnologia in ceea ce priveste dezvoltarea initiativelor antreprenoriale in randul tinerilor.

Dar dincolo de aceste aspecte, exista un aspect foarte important pe care tehnologia il aduce in educatie, si anume disponibilitatea si accesul de oriunde, oricand, singurele necesitati fiind legate de existenta deviceului si a software-ului. Iar acest impediment incepe sa dispara treptat, pe masura ce inovatiile isi fac loc in societate. Iar aceste inovatii contribuie cu precadere si la dezvoltarea educatiei in zone in care pana acum oamenii nu doar ca nu au avut niciodata in mana un calculator, dar nu au tinut niciodata in mana o carte. Exemple in acest sens sunt numeroase, dar trei mi-au atras recent atentia:

  •       Closing the Gap, o initiativa pornita acum 10 de catre Olivier Vanden Eynde si care a devenit in timp o organizatie non-profit internationala, menita sa sprijine tarile din Africa cu echipament si acces la resurse TIC, astfel incat sa fie redus decalajul digital,
  •      Initiativa lui Nicholas Negroponte ( vizionar recunoscut internationala in domeniul TIC si fondatorul One Laptop per Child) care, impreuna cu MIT Media Lab si Tufts University, au lansat o cercetare de amploare care se axeaza pe abilitatea tinerilor de a invata fara scoala, profesori sau carti. Astfel, tabletele care foloses energia soarelui ( create de Yves Behar) au fost duse in sate din Etiopia fara curent sau energie electrica si cu o rata de alfabetizare de 0 % si au testat copii cu varste cuprinse intre 4 si 12 ani, fara a le oferi niciun fel de instructie cu privire la utilizarea acelor tablete. Astfel, rezultatele au fost urmatoarele:
- in 15 minute primul copil a reusit sa isi dea seama cum sa deschida tableta
- in urmatoarele 3 minute, toti ceilalti copii a deschis tabletele
- dupa o saptamana, au fost utilizate 47 de aplicatii
- dupa 2 saptamani, copii recitau alfabetul. 
  • Tehnologia asistiva: prin intermediul careia persoanele cu defieciente si dizabilitati pot utiliza computerul in educatie si nu numai.
Se poate observa ca tehnologia nu doar ca inlocuieste niste intrumente, ci ofera la schimb o serie intreaga gama de oportunitati prin care educatia se poate conecta la o comunitate globala si poate oferi sanse indeite deopotriva tinerilor, cat si profesorilor.

1 Sursa: Click2 Sursa : Click

Articol a fost postat initial aici.